Civila dödsfall och skador i Jemen eskalerar på ett oroväckande sätt medan det internationella samfundet riktar uppmärksamheten mot andra kriser. Utan förnyade insatser för att säkra freden och ställa de ansvariga för våldet till svars, kommer krisen att fortsätta förvärras, de humanitära behoven att öka och jemeniterna att lida än mer, varnar International Rescue Committee (RESCUE).

Den humanitära organisationen RESCUE lyfter fram skrämmande siffror som visar på ökande attacker mot civila i Jemen. I måndags dödades tre människor i en drönarattack vid Abu Dhabis flygplats i Förenade arabemiraten, som Jemens Huthirebeller har tagit på sig ansvaret för och som fördömts internationellt. Men vid sidan av denna avskyvärda attack finns allt fler bevis för att Jemens dödliga krig behöver internationell uppmärksamhet snarast.

Uppgifter från Yemen Data Project visar att under de två månaderna efter upplösningen av Group of Eminent Experts (GEE) i oktober 2021 - det enda internationella, opartiska och oberoende organ som rapporterar om rättighetskränkningar och övergrepp i Jemen - ökade den saudiska koalitionens bombningar med 43 procent. Den biträdande generalsekreteraren rapporterar att i december dödades eller skadades 358 civila som en direkt följd av fientligheter från alla sidor - den högsta siffran på tre år.

Utan kontroll råder straffrihet
I hela Jemen fortsätter alla stridande parters attacker att tvinga civila från sina hem. Under 2021 fördrevs över 255 000 människor på grund av konflikten. Enbart i Marib har över 45 000 människor fördrivits sedan september förra året. I Shabwah, där RESCUE arbetar, har över 1 900 personer på flykt anlänt bara under de två första veckorna i januari. För miljontals jemeniter förvärrar devalveringen av valutan deras utsatthet, och många familjer har inte råd med mat för att överleva.

"Drönarattacken i Abu Dhabi den 17 januari och pågående vedergällande flygattacker i Sanaa är bara de senaste bevisen på det ökande våldet och straffriheten i Jemen. Den alarmerande upptrappningen av angreppen mot civila och civil infrastruktur efter att gruppen av framstående experter för Jemen (GEE) skrotades, talar sitt tydliga språk. När kontrollen försvinner råder straffrihet," säger David Miliband, RESCUEs högsta globala chef.

Ställ de ansvariga för våldet till svars
Utan förnyade insatser för att säkra freden och ställa de ansvariga för våldet till svars, kommer krisen att fortsätta att förvärras, de humanitära behoven att öka och jemeniterna att lida än mer. RESCUE uppmanar alla parter att samarbeta med FN:s särskilda sändebud för att genomföra ett eldupphör, göra åtaganden för att främja fred med diplomatiska medel och återinföra det internationella oberoende organet, GEE, för att ställa de ansvariga för kränkningar i Jemen till svars.

"Sjuttio procent av krigsoffren idag är civila, rekordmånga biståndsarbetare attackeras, och under de senaste fem åren har sjukhus och hälsovårdsinrättningar angripits som aldrig förr, i direkt strid med krigets lagar. Jemeniterna har lidit tillräckligt av alla krigförande parter och behöver omedelbar hjälp med den förvärrade humanitära krisen," säger David Miliband och fortsätter:

"Det är absolut avgörande att GEE - eller en liknande mekanism för att övervaka brott mot internationell humanitär rätt - omedelbart återinförs. Dessutom måste alla parter i konflikten samarbeta med FN:s särskilda sändebud för att äntligen göra framsteg mot en politisk lösning för att en gång för alla få slut på de civila jemenitiska medborgarnas lidande."

RESCUE i Jemen

Organisationen har arbetat i Jemen sedan 2012 och skalade upp sin respons under 2015 för att möta de ökande humanitära behoven till följd av konflikten. Även om den pågående konflikten skapar utmaningar har RESCUE kunnat bibehålla kontakten med drabbade människor och fortsätter att tillhandahålla livräddande insatser -  inklusive behandling av undernäring, hälsovård, vatten och sanitet, kontantbistånd samt  utbildningsprogram.

För mer information eller intervjuer, vänligen kontakta Sofia Klemming Nordenskiöld: [email protected] tel: 0768- 76 858 42 99